La comunicación como estrategia de diferenciación competitiva

Communication as a strategy for competitive differentiation

Contenido principal del artículo

Yosselin Zevallos Oscco
Juan Alberto Collado Vargas
Pedro Leonardo Tito Huamani

Resumen

Problematic: Competitiveness in the market follows a growing trend due to global phenomena that have implications for the organizational scenario. In this context, organizational communication comes into play as a tool for adapting to these changes. Although there are important studies on the subject, the favorable impact of organizational communication is still not fully recognized in many countries. In that way, it’s necessary to continue to deepen and delimit the field of study. Objectives: Analyse the importance of both internal and external communication to identify strategies that can be used as a competitive differentiator for the company. Materials and methods: This is exploratory research with a qualitative approach through a structured and rigorous review of high-impact articles, academic repositories, among others. Results: The results show that there is little research on the subject carried out in our region, mainly from European and Asian countries; furthermore, most of the scientific articles taken as primary sources are of the Q1 and Q2 category. On the other hand, the number of articles on the subject has increased after COVID-19 confinement. Discussion: It became evident that communication is indeed a strategic management tool that influences brand positioning through competitive differentiation, thus contributing to the co-creation of values in all contexts and with the different stakeholders. Conclusions: Communication in its various dimensions is a priority for optimal organizational development and, due to the pandemic, is taking on the challenge and responsibility to redefine itself. Contribution/originality: It is hoped to continue contributing to the field of study and to generate proposals aimed at improving organizational communication in any type and size of the company.

Descargas

Los datos de descargas todavía no están disponibles.

Detalles del artículo

Biografía del autor/a (VER)

Yosselin Zevallos Oscco, National University of San Marcos image/svg+xml

Facultad de Ciencias Administrativas, Escuela Profesional de Administración de Negocios Internacionales, Lima, Perú. Universidad Nacional Mayor de San Marcos (UNMSM), Lima. Relacionista público en Ayni Educativo.

yosselin.zevallos@unmsm.edu.pe

ORCID: https://orcid.org/0000-0001-5198-5792  

Juan Alberto Collado Vargas, National University of San Marcos image/svg+xml

Facultad de Ciencias Administrativas, Escuela Profesional de Administración de Negocios Internacionales, Lima, Perú. Universidad Nacional Mayor de San Marcos (UNMSM), Lima.

[email protected]

ORCID: https://orcid.org/0000-0002-5434-7259

Pedro Leonardo Tito Huamani, National University of San Marcos image/svg+xml

Doctor en Ciencias Administrativas, Universidad Nacional Mayor de San Marcos (UNMSM). Premios al Mérito Científico (2015, 2012, 2009 y 2007) por el Vicerrectorado de Investigación (UNMSM). Experiencia gerencial en el área de gestión humana durante los últimos 25 años, tanto en entidades privadas como públicas. Docente permanente de pre y posgrado de la UNMSM. Docente investigador de la Universidad de Lima. Docente invitado en las escuelas de posgrado de universidades del país y del extranjero.

[email protected]

ORCID: https://orcid.org/0000-0002-2989-9203

Referencias

Aced-Toledano, C. & Miquel-Segarra, S. (2021). La comunicación interna de las empresas españolas en clave estratégica. Revista Mediterránea de Comunicación, 12(2), 245–261. https://doi.org/10.14198/MEDCOM.18692

Aggrawal, N., Ahluwalia, A., Khurana, P., & Arora, A. (2017). Brand analysis framework for online marketing: ranking web pages and analyzing popularity of brands on social media. Social Network Analysis and Mining, 7(1). https://doi.org/10.1007/s13278-017-0442-5

Ahmed, A. (2018, 2 de noviembre). Types of External Communication. Bizfluent. https://bit.ly/3t68JFT

Altamirano, V., Puertas, R. & Yaguache, J. (2021). Innovación en la comunicación estratégica. Fonseca, Journal of Communication, 22, 1–3. https://doi.org/10.14201/fjc v22-26275

Antezana, M. (2020, 29 de octubre). Comunicación interna: Nada volverá a ser como antes. Conexión ESAN. https://bit.ly/3MO71AP

Arribas, A. (2018). Intranet para la Gestión del Conocimiento y la Comunicación Interna. Razón Y Palabra, 22(1_100), 406–413. Recuperado a partir de https://www.revistarazonypalabra.org/index.php/ryp/article/view/1163

Ballina, F. (2015). Ventajas competitivas de la flexibilidad numérica en micro, pequeñas y medianas empresas del Distrito Federal. Problemas Del Desarrollo. Revista Latinoamericana de Economía, 46(183), 165–188. https://doi.org/10.1016/j.rpd.2015.10.008

Berceruelo, B. & Equipo de Comunicación. (2016). Capítulo II. Comunicación al servicio de la gestión (consultoría estratégica). En Comunicación Empresarial. Estudio de Comunicación. https://bit.ly/35YU6uJ

Braun, M., Latham, S. & Cannatelli, B. (2019). Strategy and business models: why winning companies need both. Journal of Business Strategy, 40(5), 39–45. https://doi.org/10.1108/JBS-01-2019-0005

Burgos Romero, C. (2018). La Responsabilidad Social o sostenibilidad: un enfoque desde el entorno y la Comunicación. Retos Revista de Ciencias de la Administración y Economía, 8(16), 47-60. https://doi.org/10.17163/ret.n16.2018.04

Cock, I. (6 de mayo de 2019). Mira cómo llevar una sana comunicación organizacional. El Comercio. https://bit.ly/365MJlf

Conexión ESAN. (2018, 18 de enero). Comunicación interna y externa: ¿en qué se diferencian? Conexión ESAN. https://bit.ly/3vTiI2Q

Fifka, M. S., Kühn, A-L. & Stiglbauer, M. (2018). “One size fits all”? Convergence in international corporate social responsibility communication-A comparative study of CSR mission statements in the United States and India. J Public Affairs, 18, e1670. https://doi.org/10.1002/pa.1670

Freyre Valladolid, F. M. (2019). Tecnologías de la comunicación e información y su impacto en las estrategias competitivas de las micro y pequeñas empresas [tesis de maestría, Universidad Nacional Mayor de San Marcos]. https://bit.ly/39Ygq6g

Fu, F. Q., Phillips, J. J. & Phillips, P. P. (2018). ROI Marketing: Measuring, Demonstrating, and Improving Value. Perf. Improv., 57, 6-13. https://doi.org/10.1002/pfi.21771

Gonzaga de Albuquerque, A., Melo, F., Xavier, L & Medeiros, D. (2022). Analyzing the profile of the manager from the perspective of the employees: a case study. Brazilian Journal of Operations & Production Management, 19. https://doi.org/10.14488/BJOPM.2021.032

González-Morales, A., Mitrovic, J., & Ceballos-García, R. (2020). Ecological consumer neuroscience for competitive advantage and business or organizational differentiation. European Research on Management and Business Economics, 26(3), 174–180. https://doi.org/10.1016/J.IEDEEN.2020.05.001

Grimmer, L., Miles, M. P., Byrom, J. & Grimmer, M. (2017). The Impact of Resources and Strategic Orientation on Small Retail Firm Performance. Journal of Small Business Management, 55, 7–26. https://doi.org/10.1111/JSBM.12368

Herrera-Peco, I., Núñez, C. R., Jiménez-Gómez, B., Romero-Magdalena, C. S. & Gracia, E. B. D. (2021). Covid-19 y vacunación: Análisis del papel de las instituciones públicas En la difusión de información a través de twitter. Revista Española de Salud Pública, 95. https://bit.ly/3FwEr3a

Jahanshahi, A. A. & Bhattacharjee, A. (2020). Competitiveness improvement in public sector organizations: What they need? J Public Affairs, 20, e2011. https://doi.org/10.1002/pa.2011

Kang, B. & Jindal, R. P. (2018). The Dual Role of Communication in Franchise Relationships: A Franchisee Perspective. Journal of Small Business Management, 56, 197-214. https://doi.org/10.1111/JSBM.12404

Kaya, B., Abubakar, A. M., Behravesh, E., Yildiz, H. & Mert, I. S. (2020). Antecedents of innovative performance: Findings from PLS-SEM and fuzzy sets (fsQCA). Journal of Business Research, 114, 278-289. https://doi.org/10.1016/J.JBUSRES.2020.04.016

Kryscynski, D., Coff, R. & Campbell, B. (2021). Charting a path between firm-specific incentives and human capital-based competitive advantage. Strat Mgmt J, 42, 386-412. https://doi.org/10.1002/SMJ.3226

Kumar, V. & Reinartz, W. (2016). Creating Enduring Customer Value. Journal of Marketing, 80(6), 36–68. https://doi.org/10.1509/jm.15.0414

Lee, D., Hosanagar, K. & Nair, H. S. (2018). Advertising Content and Consumer Engagement on Social Media: Evidence from Facebook. Management Science, 64(11), 5105–5131. https://doi.org/10.1287/MNSC.2017.2902

Loza Chonillo, J. E. (2018). Estudio de la comunicación institucional y la aplicación de un modelo de comunicación externa en la facultad de Comunicación Social de la Universidad de Guayaquil, 2018 [tesis de licenciatura, Universidad de Guayaquil]. Repositorio Institucional UG. http://repositorio.ug.edu.ec/handle/redug/32611

Malmelin, N. (2007). "Communication capital: Modelling corporate communications as an organizational asset". Corporate Communications: An International Journal, 12(3), 298-310. https://doi.org/10.1108/13563280710776888

Manochehri, N., Al-Esmail R. A. & Ashrafi, R. (2012) Examining the Impact of Information and Communication Technologies (ICT) on Enterprise Practices: A Preliminary Perspective from Qatar. The Electronic Journal of Information Systems in Developing Countries, 51, 1-16. https://doi.org/10.1002/j.1681-4835.2012.tb00360.x

Martin, S. L., Javalgi, R. G. & Ciravegna, L. (2020). Marketing capabilities and international new venture performance: The mediation role of marketing communication and the moderation effect of technological turbulence. Journal of Business Research, 107, 25–37. https://doi.org/10.1016/J.JBUSRES.2019.09.044

Monjarás Ávila , A. J., Bazán Suárez, A. K., Pacheco-Martínez, Z. K., Rivera Gonzaga, J. A., Zamarripa Calderón, J. E. & Cuevas Suárez, C. E. (2019). Diseños de Investigación. Educación Y Salud Boletín Científico Instituto De Ciencias De La Salud Universidad Autónoma Del Estado De Hidalgo, 8(15), 119-122. https://doi.org/10.29057/icsa.v8i15.4908

Monllau T. & Rodríguez N. (2015). Importancia de la utilización de las TIC como garantes de la agilidad, eficiencia y comunicación entre empresa, universidad y estudiante: Experiencia de la facultad de ciencias económicas y empresariales de la Universidad Pompeu Fabra. Intangible Capital, 11(4), 577-588. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5337598

Neeley, T. B. & Leonardi, P. M. (2018). Enacting knowledge strategy through social media: Passable trust and the paradox of nonwork interactions. Strat Mgmt J, 39, 922–946. https://doi.org/10.1002/SMJ.2739

Niño, T. D. P. & Cortés, M. I. (2018). Comunicación estratégica y responsabilidad social empresarial, escenarios y potencialidades en creación de capital social: una revisión de la literatura. Revista Prisma Social, (22), 127-158. https://revistaprismasocial.es/article/view/2570

Notorius Comunicación. Tendencias de comunicación interna y organizacional para 2019. (s.f.). Notorius Comunicación. https://bit.ly/3J2z25k

Ocasio, W., Laamanen, T. & Vaara, E. (2018). Communication and attention dynamics: An attention-based view of strategic change. Strat Mgmt J, 39, 155–167. https://doi.org/10.1002/SMJ.2702

Olea-Miranda, J., Contreras, O. F. & Barcelo-Valenzuela, M. (2016). Capacity of knowledge absorption as a competitive advantage for SME insertion into global value chains. Estudios Gerenciales, 32(139), 127-136. https://doi.org/10.1016/J.ESTGER.2016.04.002

Patton, B. (2017). You can’t win by avoiding difficult conversations. Journal of Business & Industrial Marketing, 32(4), 553–557. https://doi.org/10.1108/JBIM-08-2016-0174

Pérez Gómez, L. M., Villa Borrero, C. P., & Montenegro Pertúz, M. J. (2020). Identificación de habilidades blandas en directivos Pymes de Barranquilla. Dictamen Libre, 13(26), 153–168. https://doi.org/10.18041/2619-4244/dl.26.6193

Pineda Henao, A. E. (2020). La comunicación organizacional en la gestión empresarial: retos y oportunidades en el escenario digital. Revista GEON (Gestión, Organizaciones Y Negocios), 7(1), 9-25. https://doi.org/10.22579/23463910.182

Piza Burgos, N. D., Amaiquema Marquez, F. A. & Beltrán Baquerizo, G. (2019). Métodos y técnicas en la investigación cualitativa. Algunas precisiones necesarias. Revista Conrado, 15(70), 455-459. Recuperado de http://conrado.ucf. edu.cu/index.php/conrado

Porcu, L., del Barrio-García, S., Kitchen, P. J. & Tourky, M. (2020). The antecedent role of a collaborative vs. a controlling corporate culture on firm-wide integrated marketing communication and brand performance. Journal of Business Research, 119, 435–443. https://doi.org/10.1016/J.JBUSRES.2019.10.049

Porter M. E. & Kramer M. R. (2006). Estrategia y Sociedad. Harvard Business Review América Latina. https://bit.ly/3tI7XxB

Porter, M. E. (2002). Ventaja Competitiva: Creación y sostenimiento de un desempeño superior (2.a ed.). Grupo Patria Cultural.

Rahimnia, F. & Molavi, H. (2021). A model for examining the effects of communication on innovation performance: emphasis on the intermediary role of strategic decision-making speed. European Journal of Innovation Management, 24(3), 1035-1056. https://doi.org/10.1108/EJIM-10-2019-0293

Ramezani Nia, M. & Shokouhyar, S. (2020). Analyzing the effects of visual aesthetic of Web pages on users’ responses in online retailing using the VisAWI method. Journal of Research in Interactive Marketing, 14(4), 357–389. https://doi.org/10.1108/JRIM-11-2018-0147

Ramírez-Marín, J., Olekalns, M., & Adair, W. (2019). Normatively Speaking: Do Cultural Norms Influence Negotiation, Conflict Management, and Communication? Negotiation and Conflict Management Research, 12(2), 146–160. https://doi.org/10.1111/NCMR.12155

Ramos Reyes, W. D., Paredes Sandoval, M., Terán Andrade, P. E., Lema Lliguicota, L. F. (2017). Comunicación Organizacional. Ediciones Grupo Compás. https://bit.ly/37hQ5lP

Rashidirad, M., Salimian, H., Soltani, E. & Fazeli, Z. (2017). Competitive strategy, dynamic capability, and value creation: Some empirical evidence from UK telecommunications firms. Strategic Change, 26, 333–342. https://doi.org/10.1002/JSC.2135

Ruck, K., Welch, M. & Menara, B. (2017). Employee voice: An antecedent to organisational engagement? Public Relations Review, 43(5), 904–914. https://doi.org/10.1016/j.pubrev.2017.04.008

Ruizalba, J. L., Vallespín, M. & Pérez-Aranda, J. (2015). Gestión del conocimiento y orientación al marketing interno en el desarrollo de ventajas competitivas en el sector hotelero. Investigaciones Europeas de Dirección y Economía de la Empresa, 21(2), 84–92. https://doi.org/10.1016/J.IEDEE.2014.03.001

Taljaard, A. & de Beer, E. (2019). Integrative communication for organisational sustainability—An integrative communication relationship model as communication management tool. J Public Affairs, 19, e1957. https://doi.org/10.1002/PA.1957

Tesařová, M., Krmela, A. & Šimberová, I. (2020). Digital support to external sustainability communication in self-adhesive labelling industry. Entrepreneurship and Sustainability Issues, 7(3), 2109–2125. https://doi.org/10.9770/jesi.2020.7.3(44)

Tessi, M. (2019). Comunicación interna en la práctica. Siete premisas para la comunicación en el trabajo. Granica. https://bit.ly/34sDhI8

Thelen, P. D. (2020). Internal communicators’ understanding of the definition and importance of employee advocacy. Public Relations Review, 46(4), 101946. https://doi.org/10.1016/J.PUBREV.2020.101946

Tornikoski, E. T., Rannikko, H. & Heimonen, T. P. (2017). Technology-Based Competitive Advantages of Young Entrepreneurial Firms: Conceptual Development and Empirical Exploration. Journal of Small Business Management, 55(2), 200–215. https://doi.org/10.1111/JSBM.12315

Varadarajan, R. (2020). Customer information resources advantage, marketing strategy and business performance: A market resources based view. Industrial Marketing Management, 89, 89-97. https://doi.org/10.1016/J.INDMARMAN.2020.03.003